سلامتی

انگیزه ی کاهش وزن | چاقی

بیشترً واسه انجام هر کاری همیشه عوامل موفقیت رو در نظر می گیریم: انگیزه، عمل و هدف که جزء اول یعنی انگیزه، بحث این مقاله س. در واقع یکی از علل چاقی، تغذیه نادرست و کاهش فعالیت بدنیه. بعضی وقتا وقتی با کسی درباره اضافه وزن و چاقی اون صحبت می کنیم، فوراً جمله ”من که چیزی نمی خورم“ رو مطرح می کنه، ولی بعضی وقتا هم شخصی که دچار آسیب چاقی یا اضافه وزنه حتماً پُرخور نیس، بلکه میشه به کم جنب و جوش بودن ایشون اشاره داشت، یا یعنی به اندازه ای که از غذاها انرژی میگیره، انرژی رو مصرف نمی کنه، پس چاق می شه.

مسئله مهم تر اینه که با افزایش سن، به طور طبیعی فعالیت بدنی کم میشه و بیشتر مواقع شخص بدون توجه به این قضیه، به دلیل تغییر ندادن عادتای غذایی خود دچار چاقی یا اضافه وزن می شه، چون که وقتی به سن ۵۰ سالگی هم می رسه، درست مثل ۲۰ سالگی خود غذا می خوره و این مسئله باعث ایجاد عوارضی مثل چاقی می شه.

خود چاقی هم باعث مشکلات خیلی از جمله: فشار خون بالا، دیابت، نقرس، مشکلات مفصلی و مریضیای قلبی – عروقی می شه.

دلایل پرخوری چیه؟

فشارهای زیاد عصبی و پناه بردن به غذا:

بعضیا تحت اثر فشارهای روحی- روانی همیشه و بدون توجه به این که گرسنه هستن یا خیر، به خوردن خوراکیای جور واجور روی می یارن و اینکه قبلا چه خورده، یا بعد چه می خورن رو در نظر نمی گیرن. شما فکر کنین با در نظر گرفتن فشارهای جورواجور فعلی در این زندگیای امروزی، فردی که اینجور حالتی پیدا کنه کم کم حکم یه جارو برقی رو پیدا می کنه و بدون توجه به نیاز بدن، مُدام هر چی جلو دستش باشه رو می بلعد.

غذاهای خوشمزه و اراده ای نه خیلی قوی:

با در نظر گرفتن تنوع غذایی که امروزه هست و با در نظر گرفتن خوشمزگی غذاها و خوراکیا و نوشیدنیا مثل شکلای جور واجور تنقلات، شکلاتا و آبمیوها و دیگه خوراکیای پر کالری، باید واسه نه گفتن به اونا تمرین کنیم. در واقع یکی از راه های تقویت اعتماد به نفس، تقویت انگیزه س. نه گفتن به کاری که دوست داریم، ولی میدونیم برامون مضره، یکی از مهم ترین راه های تقویت اراده س.

عادتای غلط:

بعضی از خونواده ها خوردن غذاهای پر چرب رو یه عادت عادی و روزمره تلقی می کنن. مثل این افراد بیشتر خانوادگی چاق ان و بعضی وقتا بیان می کنن ما خانوادگی استعداد چاقی داریم. جواب یه اینجور تصوراتی اینه که شما خانوادگی عادتای بد غذایی دارین!

یکی دیگه از عادتای بد غذایی تند تند غذا خوردن است. از وقتی که ما غذا رو می بینیم یا به قول خودمون اشتهایمان باز می شه، به طور طبیعی ۲۰ دقیقه بعد، مغز به معده دستور سیری رو میرسونه. بارها پیش اومده که با وجود گرسنگی شدید در بین غذا خوردن مجبور میشین واسه چند دقیقه از غذا دست بکشین، وقتی دوبارهً غذا رو شروع می کنین بیشتر می گین اگه از سر غذا بلند شوم، اشتهایم کور می شه. این بدون معنیه که ۲۰ دقیقه شما تموم شده. آدمایی که تند تند غذا می خورن، بیشتر افراد چاق یا دارای اضافه وزن هستن. پس عادت درست، آهسته غذا خوردنه.

چند دقیقه تفکر درباره چگونگی غذا خوردن به شما میگه شما جزء کدوم گروه هستین؛ درست غذا می خورید یا آسون انگارانه و بدون احساس گرسنگی و از روی عادت و بدون توجه به نیاز بدنتون؟!

به چه دلیل باید تغذیه درست داشته باشیم؟

هر چی در مورد دلایل ضرورت تغذیه درست بیشتر بدونیم، در تقویت انگیزه مؤثرتره.

بر آوردن نیازای غذایی:

همون طور که می دونین واسه رشد، فعالیت و تفکر نیاز به به دست آوردن انرژی از غذاها داریم که خوردن می تونه یکی از دلایل تغذیه باشه.

کاهش عوامل خطر مریضیا:

با داشتن تغذیه درست از دچار شدن به مریضیای طولانی مثل دیابت، فشار خون بالا و … میشه جلوگیری کرد.

کنترل مریضیا:

واسه کنترل خیلی از مریضیا نیاز به تغذیه درسته.

ادامه داره…

خانوم مهندس مریم رجب

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات مخصوص چاقا سایت آکا

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *