عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان
قسمتی از متن پایان نامه :
مفهوم کارآفرینی از دیدگاه علوم رفتاری
با تند شدن آهنگ رقابت در عرصه اقتصاد و بازرگانی، دانشمندان علوم جامعهشناسی، روانشناسی و رفتارشناسی درصدد برآمدند تا به مطالعه رفتار کارآفرینان بپردازند، و ویژگیهای این افراد را که مشخصه اصلی کارآفرین بودن آنان می باشد شناسایی نموده تا بتوانند کارآفرینان را تشخیص دهند (ملکیان، 1389؛ 18).
ویژگیهای روانشناختی و تجربههای گذشته، نفوذ مهمی بر کارآفرینی دارند و تمایل به کارآفرینی عامل انگیزاننده فرد در جهت حرکت به سوی کارآفرینی می باشد که ناشی از تفاوت میان جایگاه فعلی و اهداف فرد می باشد (حیدری، 1387؛ 18).
با در نظر داشتن آن چیز که گفته گردید کارآفرینی فرآیندی می باشد که از قصد و توجه شروع میگردد و به اقدام و رفتار کارآفرینانه تبدیل میگردد. ما در اینجا به دو مورد از الگوهای فرآیندی کارآفرینی تصریح میکنیم تا به اهمیت قصد کارآفرینی در این مراحل بپردازیم:
* الگوی فرآیندی گاتنر[1]: چهار مؤلفه کلیدی در فرآیند کارآفرینی را مورد بحث قرار میدهد:
- قصد بر خلق و ایجاد کسبوکار
- دسترسی به منابع برای کسبوکار
- شکلگیری ایده
- توسعه فعالیتها
(Gartner,1988:15)
* الگوی فرآیندی سیمون[2]: این الگو شامل چهار مرحله می باشد:
- قصد برای راهاندازی
- شناسایی فرصت
- تصمیم برای راهاندازی
- وارد اقدام شدن برای ریسک
(Simon,1986:119)
در اوایل دهه 1960 محققان بهدنبال جنبههای روانشناختی کارآفرینی بودند. مککلند (1961) کارآفرینی را چنین تعریف میکند: کارآفرین فردی می باشد که شرکت را سازماندهی مینماید و یا ظرفیت بهرهوریِ آن را افزایش میدهد. او بر پایه این فرض اعتقاد داشت که یک سری خصیصههای روانشناختی هست که فرد را کارآفرین میکند.
در اوایل دهه 80 تحقیقات کارآفرینی که بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرین متمرکز بودند از رونق افتاد، زیرا با مطالعات بیشتر همبستگی کاملی میان رفتار کارآفرینانه و ویژگیهای فردی دیده نشد، تا زمانی که نظریه آجزن[3] (1991) از رفتار برنامه ریزی شده و نظریه شاپیرو (1982) از مفهوم رویداد کارآفرینانه مطرح گردید. این دو نظریه پایه مدل قصد کارآفرینانه گردیدند و بدین ترتیب عرصه جدیدی در تشریح رفتار کارآفرینانه پدید آمد.
همچنین محققین فهرستهای متعددی از انواع ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ارائه نمودهاند که مهمترین آنها نیاز به توفیق یا توفیقطلبی، ایمان به خدا، تمایل به مخاطرهپذیری، نیاز به استقلال، خلاقیت، تحمل ابهام، قدرت تخیل، کارآمد بودن، رشدگرا، شناسایی الگوها، همکاری، قدرتطلبی، تعهد و توانایی، ثروتگرایی و… که میتواند در طریقه کارآفرینی فرد یا افراد مستقل یا سازمان و غیره نمود یابند و جزئی از کارآفرینی به حساب آیند (احمدپور داریانی، 1387، ص68).
[1] Gartner
[2] Simon
[3] Ajzen
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
4-1) اهداف انجام پژوهش
هدف اصلی انجام این پژوهش مطالعه تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی میباشد.
اهداف فرعی عبارتند از:
مطالعه تاثیر مهارت شناخت فرصتهای بازار و توسعه محصول جدید بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
مطالعه تاثیر مهارت ایجاد محیط نوآورانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
مطالعه تاثیر مهارت ایجاد ارتباط با سرمایهگذاران بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
مطالعه تاثیر مهارت شناسایی هدف اصلی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
مطالعه تاثیر مهارت رویارویی با چالشهای غیرمنتظره بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
مطالعه تاثیر مهارت توسعه منابع انسانی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.