مطالعه ارتباط بین آموزش مودیان مالیاتی و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام و ارائه راهکارهای جهت بهبود آن با رویکرد فازی AHP

قسمتی از متن پایان نامه :

8-1تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)

ارزش افزوده[1]:

 ارزش افزوده عبارت می باشد از افزایشی که ارزش یک محصول در حین انجام یک مرحله تولیدی پیدا می کند. ارزش افزوده ثروت ایجاد شده توسط واحد تجاری می باشد که این ثروت حاصل کار و کوشش گروهی تمامی افرادی می باشد که به نوعی درواحد تجاری سهیم بوده‌اند (رهنمای رودپشتی، 1386). مالیات بر ارزش افزوده[2]:

در طبقه بندی مالیات‌ها، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم بر مصرف و فروش داخلی کالاها و خدمات می باشد، این نوع مالیات، چند مرحله ای و در هر یک از مراحل تولید و تکمیل تا مصرف نهایی، بر حسب ارزش افزوده ایجاد می گردد. به بیانی دیگر، مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای می باشد که خرید کالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت مالیات معاف می کند (کمیجانی، 1384).

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای می باشد که به کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد و مقصود از آن اخذ مالیات از اضافه ارزش کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع می‌باشد که در هر مرحله از تولید و توزیع به صورت درصدی جدا از قیمت اخذ می گردد با در نظر داشتن نظام مالیاتی در ایران ضرورت اصلاح و تغییر ساختاری آن قطعی می‌باشد. یک گام مهم در این زمینه که بایستی همراه با دیگر اقدامات اصلاحی صورت گیرد برقراری مالیات‌های بر مصرف و هزینه می‌باشد که می‌تواند پایه مالیاتی را گسترده نموده و علاوه بر کسب درآمدهای بیشتر فشار مالیاتی بر بعضی از پایه‌های موجود را نیز کاهش دهد. مالیات‌های بر مصرف و هزینه می‌توانند به صورت مالیات بر فروش یا به شکل مالیات بر ارزش افزوده مستقر شوند (پژویان، 1380).

اثربخشی[3]: اندازه یا درجه‌ای می باشد که سازمان‌ها به اهداف از پیش تعیین‌شده خود نائل می شوند. (دقت،1377)

مؤدی[4]: فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فروش، صادرات یا واردات کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌کنند و طبق ضوابطی که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌نماید مکلف به ثبت‌نام‌شده‌اند، مؤدی محسوب می شوند.

آموزش: مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری اتخاذ می گردد یا انجام می‌گیرد و هدف از آن دستیابی هر چه بیشتر فراگیر به هدف‌های آموزشی می باشد (هاشم‌پور بختیاری، 1385).

تعریف منطق فازی[5]:

«فازی» در لغت به معانی زیر آمده می باشد: نامعلوم، گنگ و نامفهوم، نا عیان و. در علم نیز، ریاضیات فازی یک فرا مجموعه از منطق بولی می باشد که بر مفهوم درستی نسبی، دلالت می کند

منطق فازی گونه‌ای بسیار مهم از منطق می باشد که توسط استاد ایرانی پروفسور دکتر لطفی زاده در سال ۱۹۶۵ مطرح گردید و به گونه جدی پیش روی منطق دودویی ارسطویی قرار گرفت. منطق فازی که در فرهنگ لغت شرایط عدم قطعیت و نامعلوم تعریف شده می باشد، معتقد می باشد ابهام در ماهیت علم می باشد. پروفسور لطفی زاده این‌گونه استدلال نمود که بشر به ورودی‌های اطلاعاتی دقیق نیازی ندارد بلکه قادر می باشد تا کنترل تطبیقی میان اطلاعات موجود انجام دهد؛ پس، این منطق در آغاز به عنوان روشی برای پردازش اطلاعات معرفی گردید و برخلاف منطق ارسطویی به جای پرداختن به صفر و یک، از صفر تا یک را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد و بر مفهوم درستی نسبی، دلالت می کند. به این شکل به اعمال و طرز فکر آدمیان بیشتر نزدیک می گردد.

لطفی زاده نام فازی را روی این مجموعه‌های گنگ یا چند ارزشی قرارداد. مجموعه‌هایی که اجزایشان با درجات مختلف به آن‌ها تعلق دارند. نظیر افرادی که اندازه رضایت خود را از مجموعه کار با درجات مختلف خیلی راضی، راضی، بی‌تفاوت و … اظهار می‌کنند.

حال با این توصیفات اگر از ما پرسیده گردد منطق فازی چیست شاید ساده‌ترین پاسخ بر اساس شنیده‌ها این باشد که یک نوع منطق می باشد که روش‌های نتیجه‌گیری در مغز بشر را جایگزین می کند. (آذر و معماریان،1373)

فرآیند سلسله مراتبی[6]:

یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه تکنیک AHP با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می باشد که توسط توماس الوساعتی دانشمند آمریکایی عراقی اصل در سال 1970 ابداع گردید (آذر و رجب‌زاده، 1383) اساس این روش در تصمیم‌گیری در مقایسات زوجی نهفته می باشد و با فراهم آوردن درخت سلسله مرتبی آغاز می گردد درخت سلسله مراتبی درختی چند سطحی می باشد که در سطح اول هدف و در سطوح بعدی معیارهای اصلی و معیارهای فرعی و در نهایت گزینه‌ها قرار دارند این تکنیک به گونه گسترده جهت انتخاب تصمیم بهینه و هم چنین رتبه‌بندی عوامل به‌کاربرده می گردد.

  1. 1. EVA

1.Value Added Tax- VAT

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  1. 2. Effectiveness
  2. 3. Tax payer
  3. 1. Fuzzy Logic & Fuzzy Theory
  4. 2. AHP

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سؤالات پژوهش:

سؤال اصلی:

  • آیا بین آموزش مؤدیان مالیاتی استان ایلام و اثربخشی مالیات بر ارزش افزوده ارتباط مثبت و معناداری هست؟

سؤالات فرعی:

  • آیا مطالعه و شناخت عواملی که باعث بهبود اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام می گردد، امکان‌پذیر می باشد؟
  • آیا مطالعه و شناخت عواملی که باعث بهبود آموزش مؤدیان مالیاتی استان ایلام خواهد گردید، امکان‌پذیر می باشد؟
  • آیا شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در کیفیت آموزش مؤدیان و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام، امکان‌پذیر می باشد؟

مطالعه ارتباط بین آموزش مودیان مالیاتی و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


پاسخ دهید